رهنورد زریاب، شاعری از فارسی‌ زبانان افغانستان

رهنورد زریاب، شاعری از فارسی‌ زبانان افغانستان

رهنورد زریاب، شاعری از فارسی‌زبانان افغانستان

رهنورد زریاب، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار و مترجم فارسی‌زبان افغانستانی بود که در ۳ شهریور ۱۳۲۳ در کابل به دنیا آمد و در ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در همان شهر درگذشت. او از پیشگامان شعر نو در افغانستان و یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های ادبی این کشور محسوب می‌شود. زریاب تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کابل گذراند و سپس به دانشگاه کابل رفت و در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد. او از همان دوران دانشجویی به شعر علاقه‌مند بود و اولین شعرهایش را در مجلات و روزنامه‌های افغانستان منتشر کرد. زریاب در سال ۱۳۵۱ به عنوان روزنامه‌نگار در روزنامهٔ اصلاح کابل مشغول به کار شد و در طول سال‌های فعالیت خود در این روزنامه، مقالات و گزارش‌های متعددی در زمینه‌های مختلف نوشت. او همچنین در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۱ به عنوان مدیر مجلهٔ انیس و مجلهٔ انگلیسی‌زبان «Afghan Times» نیز فعالیت کرد


زریاب در سال ۱۳۶۱ به عنوان مدیر کل امور فرهنگی وزارت فرهنگ افغانستان منصوب شد و تا سال ۱۳۶۵ در این سمت فعالیت کرد. او در این دوران نقش مهمی در برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و معرفی آثار نویسندگان و هنرمندان فارسی‌زبان افغانستان به جهان داشت.

زریاب در سال ۱۳۶۵ به دلیل شرایط سیاسی نابسامان افغانستان به فرانسه مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۸۰ در این کشور زندگی کرد. او در طول سال‌های اقامت در فرانسه، به فعالیت‌های ادبی خود ادامه داد و چند کتاب از جمله مجموعه شعر «درویش پنجم» و مجموعه داستان «زندگی در تاریکی» را منتشر کرد.

زریاب پس از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۰ به افغانستان بازگشت و تا پایان عمر در کابل زندگی کرد. او در این دوران، به عنوان مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان فعالیت کرد و همچنین به تدریس ادبیات فارسی در دانشگاه کابل مشغول شد.

رهنورد زریاب در طول زندگی خود، آثار متعددی در زمینه‌های شعر، داستان، ترجمه و روزنامه‌نگاری منتشر کرد. او یکی از چهره‌های برجستهٔ ادبی فارسی‌زبانان افغانستان محسوب می‌شود و آثارش تأثیر زیادی بر ادبیات این کشور داشته‌اند.

آثار ادبی رهنورد زریاب

رهنورد زریاب در طول زندگی خود، آثار متعددی در زمینه‌های شعر، داستان، ترجمه و روزنامه‌نگاری منتشر کرد. از جمله آثار مهم او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شعر:
درویش پنجم (۱۳۵۶)
نقش‌ها و پندارها (۱۳۶۳)
سرزمین رؤیاها (۱۳۸۰)
راز درختان (۱۳۸۵)
نوری از پشت ابرها (۱۳۹۰)
داستان:
زندگی در تاریکی (۱۳۶۵)
زیبایی زیر خاک خفته (۱۳۸۱)
شبنم (۱۳۸۷)
قصه‌های شهر ما (۱۳۹۱)
ترجمه:
رمان «مرگ در پاییز» اثر صادق هدایت
رمان «مرگ یزدگرد» اثر صادق هدایت
رمان «مرگ آرزو» اثر صادق هدایت
نقد و بررسی آثار رهنورد زریاب

آثار رهنورد زریاب از نظر ادبی و محتوایی از ارزش و اهمیت بالایی برخوردارند. او در شعر، از سبک نو استفاده می‌کرد و مضامین اجتماعی، سیاسی و فلسفی را در آثار خود به تصویر می‌کشید. داستان‌های او نیز از نظر ساختاری و محتوایی، از کیفیت بالایی برخوردارند و به مسائل و مشکلات اجتماعی فارسی‌زبانان افغانستان می‌پردازند.

زریاب در ترجمه نیز از مترجمان توانمند فارسی‌زبانان افغانستان محسوب می‌شود. او در طول زندگی خود، چندین اثر مهم از نویسندگان بزرگ ایرانی و خارجی را به زبان فارسی ترجمه کرد.

رهنورد زریاب یکی از چهره‌های برجستهٔ ادبی فارسی‌زبانان افغانستان محسوب می‌شود و آثارش تأثیر زیادی بر ادبیات این کشور داشته‌اند. او با آثارش، نقش مهمی در معرفی و ترویج شعر و داستان نو در دنیای زبان و ادبیات فارسی ایفا کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.